Lyrikk og toner til motmæle

Anneli Drecker

«… Jeg gjør det jeg gjør fordi jeg elsker det jeg gjør. Gjør du det du gjør fordi du elsker det du gjør, eller gjør du det du gjør fordi noen har fortalt deg at du må? … »

Tekst: Sakina Benmalek

Foto: Unni Hjellnes

Tankevekkende ord fra artist, skuespiller, skribent og slampoet Hannah Wozene Kvam på Melahusets første 8. mars-feiring. Som konferansier delte Kvam scenen med slampoet Jeaninne Masika Lukusa, artistene Mira Craig og Anneli Drecker – og dessuten Venstres leder Trine Skei Grande. Fem kvinner med vidt forskjellige tankesett og utrykk som hadde valgt å feire kvinne-dagen på det nye Melahuset.

En tøff dame med særpreg
Lekende og lett, og med mystiske undertoner, inntok Mira Craig scenen på Melahuset. Sammen med seks unge og dyktige dansere viste Mira hva hun er god for. Med sin dype stemme, myke bevegelser og gode tilstedeværelse på scenen, sparket artisten i gang kvelden med smakebiter fra sitt nye album.

Mira Craig er en av få norske artister som har turt å kjøre sitt eget løp og trosset janteloven med sin særegne musikkstil. Ikke bare skriver hun låtene sine selv, men står også bak produksjonen og regien av musikkvideoene sine. Med egen koreografi og selvlagde sceneantrekk er Mira kjent for å lage forrykende show. På Melahuset ble hennes opptreden slik som konferansieren selv beskrev henne «Spektakulær og med masse selvtillit», noe som publikum kunne si seg enig i.

En trollbindende slampoet
I øredøvende stillhet fremførte Jeaninne Masika Lukusa slampoesi, en fremføring på engelsk og en på norsk. Rytmisk, lekent og med glimt i øyet betror hun seg til publikum: «Så heldige vi er, du og, som kan dele dette øyeblikket, jeg kommer til å se opp på deg, og vi kommer til å se raskt bort, tro til vår felles nordmannhet …».

Wozene Kvam forteller at Masika Lukusa tidligere nevnte at hun skulle ønske hver dag var som 8.mars: «Da jeg spurte henne om hva hun holder på med for tiden, svarte hun at hun driver på med ting hun egentlig ikke kan. Det synes jeg var så fint sagt. Er det ikke det det handler om? Å tørre å kaste seg ut i det og GJØRE selv om man ikke kan. Men hun KAN da!»

Dronningen av arktisk electronica
Stemningen var på topp da Anneli Drecker sammen med sitt band fylte Melahuset med sitt arktiske soundscape. Med Drecker som vokalist og på piano leverte de både verker fra sitt kritikerroste album «Rocks & Straws» og smakebiter fra et album som kommer ut i sluttenav mars.

Til ære for kvinnedagen fremførte Drecker også en låt hun hadde skrevet som 18 åring. «… Denne sangen handler om kjærlighetssorg, jeg føler at det er en sånn kvinneting. Det må man få lov til å si i dag …».

Det tidligere Bel Canto-medlemmet henter sitt kraftige vokale uttrykk fra sjangre så ulike som alternativ rock, electronica, eksotisk pop – og samiske tradi-sjoner fra traktene rundt hjembyen Tromsø. Etter seks album og tre Spellemannspriser regnes Drecker som dronningen av arktisk electronica.

Hav, Stein og strå
Albumet Rocks & Straws som kom ut i 2015, er basert på dikt av den nordnorske poeten Arvid Hanssen. Musikken er først og fremst akustisk levert med forutsetning i det nordiske, men med sterk påvirkning fra hele verden. En av albumets sanger «Oceans Organ» er et flott resultat av Dreckers forskningsprosjekt av urfolkenes sangteknikk. Sammen med en Maori-gruppe fra Auckland på New Zealand synger de en kapa haka-sang, til minne om alle som har mistet livet til havs.

Å bryte ned barrierer
Den erfarne politikeren Trine Skei Grande har lenge vært en av Melahusets viktigste støttespillere. Hun mener at vi fortsatt trenger idealer å strekke oss etter og noen som bryter ned barrierer i kampen mot rasisme og for feminisme:

«Jeg tenker på alle dem som har gjort det mulig for meg å være meg. For 100 år siden gikk Fredrikke Marie Qvam, Aastad Hansteen og alle de andre store damene opp Karl Johan på tross av at de ble kalt ting, trakassert og spyttet på, for at vi i dag skal ha friheten.

Det er bare i Norge at en tjukk, rødhåret, singel og barnløs dame kan være partileder. Det kan jeg fordi mange har giddet før meg. Vår jobb i dag er å orke å stå i kampen som handler om å brøyte veien for andre som kommer etter oss.»

En arena for frihetskamp
Trine Skei Grandes ord beskriver også Melahusets engasjement for friheten til å være den en er, både på og utenfor scenen:

«Det er nettopp på 8. mars man ser grunnen til at man skal løfte en sånn type scene med sånne typer arrangement som akkurat nå. For hva handler 8. mars om? Hva handler kvinnedagen om? Hva handler feminisme om? Jo, det handler om friheten til å være akkurat det du vil, og friheten til å utvikle livet ditt til akkurat det du vil, samme hvilket kjønn du har, hvilken kultur du tilhører og hvilke rammer og forventninger du er omgitt av.»

Hannah Wozene Kvam rundet av kvelden:
«Melahuset er folkets hus, et rom for all musikk og alle typer kunstuttrykk hvor man møtes for å prate og le, men også for å holde dialogen varm. Snakke om det man brenner for og det man er uenig om. Et sted som gjenspeiler vår hverdag.»